UN’s Senarai Resmi: Daftar Boikot 112 Perusahaan Israel

Sebuahutas Malaysia

Pada 12 Februari 2020, Pesuruhjaya Tinggi PBB untuk Hak Asasi Manusia menerbitkan senarai syarikat yang menjalankan perniagaan di penempatan Israel yang dikenali sebagai haram di wilayah Palestin yang diduduki. Penyiaran tahunan senarai seumpama ini telah diwajibkan oleh Resolusi Majlis Hak Asasi Manusia PBB 31/36 pada Mac 2016, yang mengesahkan ketidaksahterimaan penempatan Israel dan mengenal pasti penempatan dan kebebasan mereka sebagai punca utama pelanggaran hak asasi manusia Palestin. Resolusi itu menggesa negara-negara untuk menghalang syarikat-syarikat mereka dari menyumbang kepada penyalahgunaan hak asasi manusia besar-besaran terhadap rakyat Palestin serta memberikan panduan kepada perniagaan mengenai risiko kewangan, reputasi, dan undang-undang bagi penglibatan korporat dalam penyalahgunaan sedemikian.

Senarai PBB ini adalah satu alat untuk kejelasan dan akauntabiliti, di tempat di mana alat lain tidak tersedia—iaitu satu yang kemudiannya boleh digunakan di kawasan konflik lain di seluruh dunia. Mungkin itulah sebab mengapa penerbitannya ditangguhkan hampir tiga tahun lamanya. Pada satu ketika, penerbitan itu dilaporkan ditangguhkan “tanpa batas” akibat tekanan daripada kerajaan AS dan Israel. Dalam tempoh tiga tahun ini, senarai itu sendiri telah dipinggirkan, dengan beberapa syarikat multinasional yang ditinggalkan—pengosongan yang juga boleh diatributkan kepada kompromi politik.

Namun, ini adalah tonggak bagi ramai daripada kita yang telah dengan teliti mengumpul data ini di lapangan selama bertahun-tahun. Kebanyakan penjaga tanggungjawab korporat dan analis mengabaikan penyalahgunaan hak asasi manusia Palestin, menunjukkan kekebalan khas untuk syarikat-syarikat di sebahagian dunia itu. Adakah mereka akan mengabaikan penyebutan langsung PBB mengenai syarikat-syarikat sedemikian? Bolehkah kita membuat mereka memperhatikan?

Boikot Israel 1

Siapa yang Terdapat dalam Senarai Ini?

Bersama dengan organisasi masyarakat lain, kami merespon panggilan awam untuk penyumbangan dan menghantar cadangan kami kepada laporan ini pada tahun 2016. Menurut laporan yang diterbitkan, sumbangan tersebut menyumbang kepada 321 syarikat, dan selepas kajian serta perbualan dengan syarikat-syarikat itu sendiri, senarai tersebut dikurangkan kepada 112 syarikat. Senarai itu merangkumi bank Israel, syarikat utiliti, dan syarikat telefon bimbit, syarikat pelancongan antarabangsa seperti Airbnb, Booking.com, Expedia, dan TripAdvisor, rangkaian francais hartanah Re/Max, syarikat komunikasi dan pengawasan Motorola Solutions, dan raksasa makanan General Mills.

Walau bagaimanapun, senarai PBB yang diterbitkan adalah tidak lengkap dengan mengejutnya. Yang paling ketara, senarai itu tidak termasuk beberapa syarikat terkenal yang mempunyai kaitan yang sah, berterusan, dan signifikan dalam aktiviti yang tepat yang cuba dicakupinya. Sebagai contoh:

Leave Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *