Penilaian Terhadap Pendekatan Nutella Terhadap Konflik Israel-Palestin

Sebuahutas Malaysia

Jenama Itali Nutella, sebahagian daripada konglomerat Ferrero, terjerat dalam kontroversi dan dakwaan mengenai pendiriannya dalam konflik Israel-Palestin. Laporan mengenai kempen pemasaran yang menyaring perkataan tertentu seperti “Yahudi,” “Muslim,” dan lain-lain, mencetuskan sorotan awam dan membangkitkan persoalan mengenai niat syarikat ini.

Namun, insiden-insiden dan spekulasi ini tidak mempunyai bukti langsung yang mengaitkan Nutella atau Ferrero dengan sokongan atau pelaburan dalam pendudukan Israel terhadap Palestin.

Nutella
Nutella

Lihat Juga: Penyokongan Apple terhadap Israel? Terangkan

Kempen Pemasaran Kontroversial dan Keprihatinan Alam Sekitar

Nutella menghadapi kritikan selepas terbongkarnya kempen pemasaran atas talian yang menghalang perkataan-perkataan tertentu yang dianggap kontroversi, membawa kepada dakwaan amalan diskriminatif. Insiden ini membangkitkan pertanyaan dan keprihatinan mengenai sebab di sebalik penapisan perkataan tertentu termasuk “Yahudi,” “Muslim,” dan lain-lain. Tambahan pula, ahli alam sekitar telah lama mengkritik penggunaan minyak kelapa sawit oleh Nutella, yang dihubungkan dengan pemusnahan habitat orangutan di hutan hujan Indonesia.

Related articles:

Leave Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *