Penyokongan Apple terhadap Israel? Terangkan

Sebuahutas Malaysia

Apple, sebuah jenama global yang terkenal dengan inovasi teknologinya, terjerat dalam perbincangan mengenai amalan pengiklanannya di platform media sosial, terutamanya X (dahulu dikenali sebagai Twitter), disebabkan kontroversi baru-baru ini yang melibatkan Elon Musk.

Tweet Musk yang dianggap antisemitik memaksa pengiklanan tidak hanya oleh Apple tetapi juga oleh beberapa syarikat teknologi dan media besar lain. Di tengah-tengah perkembangan ini, timbul soalan tentang penglibatan Apple dengan X dan pendiriannya dalam isu antarabangsa, terutamanya berkaitan dengan sokongan kepada Israel.

Apple
Apple

Lihat Juga: Perspektif Amway tentang Israel-Palestin

Henti Pengiklanan Apple di X

Keputusan oleh Apple dan raksasa teknologi lain untuk menghentikan pengiklanan di X berikutan tweet Musk yang mendapat kecaman dari White House dan seruan dari kumpulan rabbi untuk berhenti mengiklankan di platform tersebut. Laporan menunjukkan iklan Apple telah muncul bersama kata-kata yang mengandungi kebencian di X, memaksa syarikat itu untuk mengubah strategi pengiklanannya. Walaupun menjadi salah satu pengiklan besar di X, Apple dilaporkan telah mengurangkan belanjawan pengiklanannya di platform tersebut pada akhir 2022, seiring dengan masa yang bergolak bagi X selepas akuisisi oleh Musk.

Pendirian Sokongan Apple terhadap Israel

Related articles:

Leave Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *